Merja Mäkisalo-Ropponen: Terveysperusteiselle verolle on vahvat perusteet

Etusivu,Kirjoituksia

Suomessa tulee ottaa käyttöön elintarvikkeiden terveysperusteinen vero, joka puuttuisi liialliseen sokerin, suolan ja tyydyttyneen rasvan saantiin ja ohjaisi ihmisiä terveellisempien vaihtoehtojen pariin, sanoo eduskunnassa puoluerajat ylittävän terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen -ryhmän puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

Olemme ryhmän kanssa jättäneet toimenpidealoitteen terveysperustaisen veron käyttöönotoksi ja energiajuomien myynnin kieltämiseksi alle 15-vuotiailta, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Kuluttajille terveysperusteinen verotus merkitsisi, että mitä enemmän sokeria, suolaa tai kovaa rasvaa tuote sisältäisi, sitä enemmän se myös maksaisi suhteessa terveellisempiin vaihtoehtoihin. Verotuksen päämääränä olisi myös tukea väestöä kohti terveellisiä valintoja.

Tuoreessa kyselyssä suomalaisista 53 prosenttia kannattaa siirtymistä elintarvikkeiden terveysperusteiseen verotukseen. Runsaasti sokeria sisältävien elintarvikkeiden verottamista kannattaa 58 prosenttia suomalaisista ja suolan verotusta 43 prosenttia suomalaisista. Samassa kyselyssä energiajuomien myynnin kieltämistä alle 15-vuotiaille kannatti peräti 83 prosenttia suomalaisista.

Energiajuomien runsaaseen käyttöön liittyy monia riskejä, kuten ylipaino. Juomien piristävä vaikutus on saatu aikaan mm. kofeiinilla ja tauriinilla, jotka ovat lasten terveyden kannalta haitallisia. Ne aiheuttavat lapsilla esimerkiksi kiihtyneisyyttä, ärtyneisyyttä, jännittyneisyyttä, keskittymiskyvyn puutetta ja nukahtamisvaikeuksia.

Tarvitaankin vahvoja toimia, että alle 15-vuotiaiden lasten energiajuomien kasvava kulutus saadaan katkaistua ja että nuoret ja lapset suojataan energiajuomien aiheuttamilta terveyshaitoilta.

Näille molemmille on paitsi vahvat kansanterveydelliset perusteet, mutta myös suomalaisten vahva tuki. Panostaminen terveempiin elintapoihin myös kaventaa tulevia sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia, Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Lisätietoja:
Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090
kansanedustaja (sd)
Eduskunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ryhmän puheenjohtaja