Samoista tuloista sama vero

Etusivu,Kannanottoja ja aloitteita

On tärkeää, että julkinen talous on kestävällä perustalla. On sitäkin tärkeämpää, että tähän tavoitteeseen pääsemisen keinot ovat oikeudenmukaisia, toteaa Joensuun Työväenyhdistys. Keskeisenä keinona talouden vahvistamisessa on – työllisyysasteen nostamisen lisäksi – veropohjan vahvistaminen. Verotuksen perustaa on vahvistettava tukkimalla sen aukkoja ja puuttumalla kohtuuttomiin veroetuihin.

Verotuksen korjaamisessa ohjenuorana on oltava tasapuolisuus: samasta tulosta maksetaan saman verran veroa ja isoista tuloista veroa maksetaan enemmän kuin pienistä. Pieni- ja keskituloisten tuloverotus ei saa nousta. Sen sijaan suurituloiset, joiden verotus on tällä hetkellä mm. pääoma- ja ansiotuloverotuksen erojen vuoksi alempaa kuin muilla saman verran tuloja saavilla, pystyvät maksamaan veroja nykyistä enemmän. Esimerkiksi listaamattomien osakeyhtiöiden osinkoverotusjärjestelmä tarjoaa nykyisellään suurituloisimmille porsaanreiän, joka mahdollistaa ansiotulojen muuntamisen matalammin verotetuksi pääomatuloksi.

Oikeudenmukainen verotus on keskeinen työkalu taloudellisen eriarvoisuuden vähentämisessä. Tasa-arvon kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että verotuksessa huomioidaan ihmisten maksukyky. Isommista tuloista on varaa maksaa yhteiseen pottiin enemmän kuin pienistä.

Joensuun Työväenyhdistys keskusteli verotuksesta maanantaina 6.2. Kalevi Sorsa ‑säätiön toiminnanjohtajan, veroasiantuntija Lauri Finérin johdolla.

Keskustelusarjan seuraavassa tilaisuudessa perjantaina 24.2. klo 15.30 alkaen käsitellään ulko- ja turvallisuuspolitiikan ajankohtaisia kysymyksiä europarlamentaarikko Eero Heinäluoman kanssa Carelicumin auditoriossa.

Maaliskuussa järjestettävän kolmannen keskustelun aiheena on ammattiyhdistysliike. Tapahtuman tiedot ja puhujat tarkentuvat pian.

Lue lisää SDP:n verolinjasta puolueen eduskuntavaaliohjelmasta.