Juuri näissä kuntavaaleissa on painavia syitä pohtia tarkemmin kuka päättää asioistamme?

Mitkä puolueet haluavat yksityistää kunnallisia palveluja? Kokoomus on tuonut selkeästi palvelujen yksityistämislinjansa esille ja saman asian myötäilyä löytyy myös Keskustapuolueen riveistä.

SDP haluaa tuottaa kunnalliset palvelut kunnan omana työnä, jolloin päätöksenteko ja palvelujen sisältö pysyy demokraattisesti vaaleissa valituilla henkilöillä. Yksityistetyt, ulkoistetut palvelut ovat useimmiten järjestetty niin, että tilaajan todellisia vaikutusmahdollisuuksia palvelujen sisältöön ei ole.

Kun lukee perussuomalaisten vaalilehteä ja kuuntelee kuntavaaliehdokkaiden mekastusta, voi huomioida heti, että luvataan kaikki mahdollinen kertomatta, miten lupauksien rahoitus hoituu? Tämä ei yllätä, eduskuntavaalienkin alla luvattiin hoitaa Suomen asiat kuntoon. Vaaleissa voittanut puolue kantaa eduskuntavastuutaan oppositiossa välikysymyksiä tehden. Miten tämä puolue pystyisi vastuulliseen kuntapolitiikkaan?

Keskusta ja perussuomalaiset syyttävät meitä demareita sote uudistuksen jarruttelusta. Olisi vastuutonta puristaa väkisin tällä viikolla pahasti keskeneräisessä asiassa ratkaisu. Sote-mallin tulee kantaa pitkälle tulevaan, joten malli tulee neuvotella huolella ja on järkevää sekä vastuullista viedä lopullinen päätöksenteko vaalien jälkeiseen aikaan. Hallituskumppanin kokoomuksen sisälläkään ei ole yhteistä linjausta sote-mallista (Risikko-Virkkunen).

SDP:llä on koko maakunnassa kattavat ehdokaslistat erilaisia ihmisen arjen asiantuntijoita. Ympäri maakuntaa kantautuu positiivisia viestejä vaalityön ja ehdokasasettelun onnistumisesta. Puolueissa on eroja, äänestäjä harkitse tarkkaan, kenelle annat valtakirjasi todelliseen vastuulliseen päätöksentekoon! Äänestämällä demaria vastuullisuus toteutuu, hallitusvastuun kantaminen tästä osoituksena. Käy sunnuntaina äänestämässä, nukkumalla et voi vaikuttaa! Mikäli olet ennakkoon äänestänyt, kiitos siitä!

Pentti Hartikainen, Joensuu, SDP, P-K piirin puheenjohtaja, kuntavaaliehdokas