Valtuustoaloite: Viittomakielen opetuksen järjestäminen CODA-lapsille

Joensuun Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä jätti kaupunginvaltuuston kokouksessa ma 29.10. valtuustoaloitteen, jossa vaaditaan selvitystä siitä millaisia mahdollisuuksia Joensuun kaupungilla on järjestää  CODA-lapsille viittomakielen opetusta.

Viittomakielen opetuksen järjestäminen CODA-lapsille

Viittomakielilaki, jonka tarkoituksena on edistää viittomakieltä käyttävien kielellisten oikeuksien toteuttamista, tuli voimaan 1.5.2015. Lain tarkoituksena on edistää viittomakieltä käyttävien henkilöiden kielellisten oikeuksien toteutumista. Lain piiriin kuuluu myös ns. CODA-lapset, joilla ainakin toinen vanhemmista on viittomakieltä käyttävä kuuro, kuurosokea tai huonokuuloinen.

Perusopetuslaki ei aseta velvoitetta viittomakielen opetukseen äidinkielenä. Kouluilla on mahdollisuus – ei velvollisuutta – järjestää CODA-oppilaille opetusta viittomakielessä, mutta siihen ei saa valtiolta rahoitusta. Kunnat ovat hoitaneet asiaa hyvin vaihtelevasti ja opetusta on saatavilla erittäin satunnaisesti. Tämä asettaa lapset eriarvoiseen asemaan. Aloitteen allekirjoittaneiden mielestä mahdollisuus viittomakielen opetukseen tulisi turvata niiden perheiden lapsille, joissa vähintään toisen vanhemman äidinkieli on viittomakieli.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Joensuun kaupunki selvittää mahdollisuudet järjestää CODA-lapsille viittomakielen opetusta.